هر آن‌چه درمورد عکاسی از محصول باید بدانید!

عکاسی-از-محصول

در دنیای مدرن امروز و پساکرونا بسیاری از امور مانند خریدوفروش کالا معمولاً به‌صورت آنلاین انجام می‌شود.

در بحبوحه‌ای که همه دنبال راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی برای کسب‌وکار خود هستند، اهمیت عکاسی از محصول بیش از بیش در میان مردم احساس می‌شود.

عکاسی از محصولات به یکی از نیازهای اساسی کسب‌وکارها تبدیل‌شده است که باعث می‌شود و درنتیجه نیاز به عکس‌های محصول باکیفیت بالا بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

ارائه محصولات و فروش آن‌ها در فضای وب در حال حاضر تقریباً امری عادی است. به‌صورت معمول مردم زمان ما عادت کرده‌اند که محصولات مختلف را در وب‌سایت‌ها و همچنین در رسانه‌های اجتماعی مختلف ببینند، انتخاب کنند و بخرند!
ما اگر می‌خواهیم یک فروشنده خوب در اینترنت باشیم، برای تشویق بیشتر کاربر به خواندن و درنهایت بهره‌مندی از پیشنهاد ما و خرید محصولمان، بایستی عکس محصول مناسب به آن‌ها ارائه دهیم.

ما بایستی با عکاسی از محصول کاری انجام دهیم تا از روی آن عکس مخاطب بتواند تشخیص دهد که:
محصول ما دقیقاً چیست؟
چه ویژگی‌هایی دارد؟
چه مشکلی از مخاطب را حل می‌کند؟
مزیت رقابتی آن نسبت به بقیه محصولات موجود چیست؟

 

دنیای عکاسی دارای پیچیدگی‌های بسیاری است و راه‌های زیادی برای گرفتن یک عکس خوب وجود دارد.

به‌وسیلهٔ عکاسی می‌توان رنگ‌ها، بافت‌ها و حتی مقیاس یک محصول را به مشتریان نشان داد.

 

حال سؤال اصلی برای خیلی از شماهایی که دارید این مقاله را می‌خوانید این موارد خواهد بود:
چه نوع چگونه از محصولمان عکاسی کنیم؟
یا چه نوع عکسی از محصول ما در شرایطی که داریم بهتر است؟
یا چقدر برای عکاسی از محصول هزینه کنیم بهتر خواهد بود؟

 

در ادامه مطلب به روش‌ها و تکنیک‌های عکاسی محصول می‌پردازیم همچنین تفاوت بین دو نوع اصلی عکاسی محصول یعنی عکاسی از اشیای بی‌جان و عکاسی پکشات می‌پردازیم. علاوه بر این، ما نکات و ترفندهایی را برای بهبود مهارت‌های شما به اشتراک می‌گذاریم.

با فرابرندز همراه باشید تا همه این موارد را به باهم بررسی کنیم…

 

عکس محصول چیست؟

همان‌طور که از نام مشخص است، عکس محصول عکسی است که ما برای نمایش یکشی معین می‌گیریم.
عکس محصول بایستی با دقت زیادی گرفته شود تا فقط نکات مثبت محصول ارائه‌شده را به تصویر بکشد.
اغلب، جدا از ظاهر طبیعی مشخص در تصویر، یک فرآیند پردازش گرافیکی اضافی به‌وسیلهٔ بعضی نرم‌افزارهای گرافیکی همچون فتوشاپ، کورل، اینشات و… نیز پست صحنه ماجرای عکاسی هست.
اصطلاحاً به این فرآیندها «ویرایش عکس» یا «ادیت عکس» گفته می‌شود.
به لطف ویرایش‌ها می‌توانیم از شر کاستی‌های ناخواسته خلاص شویم … و حتی بیشتر بتوانیم عکسمان را به شرایط ایدئال نزدیک کنیم.

 

 

عکاسی از محصول

اهمیت عکاسی از محصول

صرف‌نظر از محصولی که دارید، گرفتن عکس‌های جذاب از محصول برای موفقیت در تبلیغات و فروش ضروری است. خریدهای آنلاین اخیر خود را به یاد بیاورید. اگر تصویر تیره و فوکوس نباشد، شما مجذوب نخواهید شد و میلی به خرید کاهش پیدا می‌کند. برخی اوقات عکس‌ها آن‌قدر بد هستند که رنگ یا اندازه محصول را هم نمی‌توانید تشخیص دهید.

مرور در اینترنت برخلاف خرید در بوتیک‌ها یا فروشگاه‌ها به‌گونه‌ای است که نمی‌توانید آن را بردارید و بافت‌های آن را لمس کنید تا به مرغوبیت آن پی ببرید تنها چیزی که می‌بینید تصویری از محصول است. اگر برای گرفتن عکس‌های جذاب از محصول مشکل‌دارید، تنها نیستید. بسیاری از کارآفرینان خلاق در ابتدای کار با این چالش مواجه می‌شوند.

در نظرسنجی‌ها، ۴۰% از صاحبان فروشگاه‌های جدید، عکاسی از محصول را از دشوارترین کارها می‌دانند؛ اما اگر قصد دارید محصول خود را به‌صورت آنلاین بفروشید، با یادگیری مهارت‌ها و تکنیک‌های عکاسی از محصول، این مشکل را حل کنید.

 

انواع عکس محصول

با توجه به اینکه گسترهٔ محصولات قابل‌ارائه در وب بسیار وسیع است، نحوه ارائهٔ آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود.
ما می‌توانیم انواع مختلفی از عکس‌های محصول داشته باشیم، از پروژه‌های عکاسی محصول بسیار ساده تا روندهایی بسیار پیچیده‌تر.

 

عکاسی از اجسام بی‌جان و عکاسی بسته

هنگامی‌که به‌صورت آنلاین خرید می‌کنید، معمولاً با بسیاری از تصاویر محصولات مختلف از جواهرات گرفته تا دستگاه‌های الکترونیکی روبرو می‌شوید. سؤال اول این است که آیا می‌توان این تصاویر را ازنظر فنی دسته‌بندی کرد؟ جواب مثبت است. به‌طورکلی ۲ دسته عکاسی محصول داریم. عکاسی از اجسام بی‌جان و پکشات. در این مقاله ما قصد داریم به عکاسی پک شات بپردازیم چراکه باعث رونق و افزایش فروش آنلاین محصولات می‌شود، اما قبل از آن به تفاوت‌های عکاسی پک شات و اجسام بی‌جان می‌پردازیم.

 

عکاسی از اجسام بی‌جان

هنگام عکاسی از اشیاء بی‌جان، عکاس باید محصولات روزمره را به شیوه‌ای خلاقانه و غیرعادی به نمایش بگذارد تا جلب‌توجه کند. درنتیجه عکاس باید ایده‌ای برای عکاسی از این نوع محصول داشته باشد. هدف ما از این کار تشویق خریدار به خرید محصول است این را همیشه در خاطر خود داشته باشید. عکاس باید از خلاقیت خود نهایت استفاده را ببرد. علاوه بر این در این سبک از عکاسی، عکاس ازنظر ترکیب‌بندی و نورپردازی محصول آزادی بیشتری دارد. به یاد داشته باشید که هدف اصلی این سبک نشان دادن حداکثر ویژگی‌های محصول و برانگیختن احساسات نسبت به آن است. فقط مراقب باشید که سوژه خیلی تخیلی و بیش‌ازحد مبتکرانه نباشد.

آزمایش کردن یکی از راه‌هایی است که می‌توانید با آن ماجراجویی کنید پس‌ازآن نترسید به‌عنوان‌مثال، با یک فنجان قهوه و چند کتاب ترکیب‌بندی را شروع کنید. به‌طوری‌که همه با دیدن عکس، یک بعدازظهر آرام در خانه را با یک فنجان قهوه به یاد می‌آورند که می‌خواهند کتاب موردعلاقه خود را بخوانند. به‌این‌ترتیب عکاسی از اجسام بی‌جان حس تخیل بیننده را زنده می‌کند.

عکاسی از اجسام بی‌جان برای فروشگاه‌های اینترنتی مناسب نیست. به‌عنوان‌مثال، شخصی را در نظر بگیرید که قصد خرید یک کیف‌دستی را دارد ولی با تصاویر احساسی محصولات مواجه می‌شود این نوع عکاسی برای تبلیغات می‌تواند مناسب باشد اما برای فروشگاه اینترنتی مناسب نیست. با عکاسی از اجسام بی‌جان صحنه‌های کاملاً غیرواقعی، ترسناک و خنده‌داری می‌توانید خلق کنید. درمجموع می‌تواند احساسات را در مخاطب برانگیزد. هنگام ایجاد تصاویر، بازی با نور و ترکیب‌بندی به تسلط بر نور کمک می‌کند.

 

نمای عکس و رنگ پس‌زمینه

یکی از مهم‌ترین سؤال هر عکاس حرفه‌ای در عکاسی از محصول، نمای انتخابی برای عکاسی است.
کدام نما را انتخاب کنم؟
عکس بسته (Close Up)، باز (Long Shot) یا نمای متوسط (Medium Shot)؟
و دومین سؤال مهم:
چه رنگ زمینه‌ای برای عکس محصول من بهتر است؟
پس‌زمینه سفید یا رنگی؟
برای داشتن یک درک درست از انواع نماها در عکاسی محصول، در ابتدا لازم است با مفهوم پکشات (packshot) آشنا شوید که روش اصلی ارائه یک شیء را به‌صورت حرفه‌ای تعریف می‌کند.

 

عکاسی پکشات

عکاسی پکشات

Packshot یا پکشات عکسی از محصول است که در مرکز قاب قرارگرفته است. اقلام معمولاً روی یک زمینه سفید ثابت قرار می‌گیرند. هدف این نوع عکاسی ارائه تصویر واقعی محصول است تا خریدار هنگام باز کردن بسته ناامید نشود.

پکشات یک فریم یا یک ویدئوی کلی است که همه داشته‌های یک برند را یکجا به نمایش می‌کشاند. پک شات یک هنر تبلیغاتی بسیار حرفه‌ای و جذاب است و تخصص و تجربه زیاد می‌طلبد.

در پکشات محصول دقیقاً در وسط کادر تصویر و برروی یک پس‌زمینهٔ سفید قرار می‌گیرد.
هدف از این عکاسی، ارائه یک عکس واقعی از محصول بدون هیچ کم‌وکاست است که خریدار پس از باز کردن بسته‌بندی، از خرید خود ناامید و مأیوس نشود.

در این سبک از عکاسی معمولاً جایی برای بازی با نور و ترکیب‌بندی وجود ندارد و اطمینان از تصویر واضح از محصول ضروری است. این ویژگی عکاسی پک شات را از عکاسی از اجسام بی‌جان متمایز می‌کند. خلاقیت در عکاسی پکشات کارایی ندارد. سعی کنید با نور بازی نکنید و فقط تصویر محصول را باکیفیت بالا تهیه کنید.

اغلب می‌توانید عکاسی پکشات را در فروشگاه‌های آنلاین مشاهده کنید؛ اما چرا این سبک از عکاسی در اینترنت رایج شده است؟ دلیل اصلی محبوبیت آن این است که محصول را بدون عناصر پس‌زمینه غیرضروری نمایش می‌دهد و محصول به‌صورت دقیق با جزئیات بیشتری دیده می‌شود بافت، رنگ و شکل محصول را به‌خوبی ببینید. به لطف این، کاربر می‌تواند روی خود محصول تمرکز کند و با آن آشنا شود.

یکی از مهم‌ترین مسائل در هنر مفهومی عکاسی محصول، انتخاب پس‌زمینه و رنگ آن است.
معمولاً شیء وقتی روی پس‌زمینه سفید قرار می‌گیرد، ظاهر واقعی را به بهترین شکل نشان می‌دهد و درعین‌حال حواس گیرنده را پرت نمی‌کند.
البته مواردی وجود دارد که رنگ زمینه بایستی رنگی دیگر باشد.
همچنین این انتخاب می‌تواند بسیار به مفهوم و چشم‌انداز هنری یا بازاریابی پروژه نیز بستگی داشته باشد.

پس انتخاب مدیر هنری پروژه که می‌تواند عکاس یا گرافیست مجموعه نیز باشد، چاره‌ساز این مسیر خواهد بود، پس در انتخاب این فرد بایستی دقت لازم به کار گرفته شود.
همین مدیر هنری است که انتخاب خواهد کرد از محصولتان از چه نمایی عکس گرفته شود، بهتر خواهد بود. یا چند عکس از چه زاویه و نماهایی برای مخاطب ارائه دهید، تمامی جزئیات مدنظر به نمایش درخواهد آمد.
بااین‌حال، در مورد جاهایی که می‌خواهید لیست کل محصولاتتان را با قیمتشان به مخاطب ارائه دهید، به‌عنوان‌مثال اگر می‌خواهید محصولاتی که در حراج هستند را در صفحه اینستاگرام در پست‌های اسلایدی انتشار دهید، پیشنهاد می‌دهیم حتماً از پس‌زمینه سفید استفاده کنید و حتماً از پکشات استفاده کنید و در یک تصویر نمای کلی محصولتان را به رخ بکشید. چراکه چشم مخاطب اینترنتی بیشتر به این حالت عادت کرده و ازنظر گرافیکی نیز، این حالت بهترین حالت نمایش همه جزئیات یک محصول در یک قاب است.
اگر این کار را نکنید، ممکن است منجر به رد پیشنهاد یا ارائه ضعیف آن پیشنهاد به مخاطب شود.

 

عکاسی محصول کلوز آپ یا بسته

عکس بسته یا کلوز آپ (Close Up)

در این حالت یک قسمت مشخص از تصویر محصول که می‌خواهیم جزئیات آن را به نمایش بکشیم به تصویر کشیده می‌شود.
این حالت به‌عنوان عکس مکمل برای عکس‌های پک شات برای ارائه در یک وب‌سایت یا انتشار در اسلایدهای بعد از تصویر اصلی محصول در یک پست انتشاریافته در شبکه‌های مجازی مناسب است.

اگر می‌خواهید برای عکس محصولتان از عکس بسته استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم از یک افکت سایه یا انعکاس بهره ببرید که به لطف آن می‌توانید تصور بهتری را از شرایط به مشتری ارائه دهید و یک جلوه هنری خاص که استفاده از آن در پکشات امکان‌پذیر نیست را در عکس محصول خود همراه داشته باشید.

 

 

پیشنهاد مطالعه:    چگونه در کسب درآمد از اینترنت موفق شویم؟ [ + ۴ روش ساده که رد خور ندارد ]

 

 

فلت شات

این نوع عکس یک نوع کاملاً مجزا از عکس محصول نیست، بلکه یک زیرشاخه ازعکس‌های بسته یا کلوز آپ است با این تفاوت که اجزاء مکملی در کنار محصول بعلاوه پس‌زمینه به چشم می‌خورند تا ظاهری زیباتر در عکس جلوه پیدا کند.

همان‌طور که از نام پیداست؛ این نوع، عکس‌هایی هستند که محصول ما را صاف و بدون هیچ تغییری نشان می‌دهند؛ به‌عنوان‌مثال یک عکس بسته از لباس.
این نوع هم مانند عکس‌های بسته، برای ارائه عکس از محصولات حراجی و محصولات فروشگاهی خاص مناسب است.

 

عکاسی محصول فلت لی

فلت لی (Flatlay)

نام این نوع عکس‌ها خیلی شبیه به فلت شات است؛ با این تفاوت که در این حالت عکس‌های محصول از بالاگرفته می‌شود، عمود بر صفحه!
همان‌طور که در مورد عکس‌های بسته فلت شات وجود داشت، عکس فلت لی نیز تنها محصول تک و یا به‌اصطلاح لخت را به نمایش نمی‌کشد.

در این نوع عکس‌ها، اجزاء اصلی عکس مثل خود محصول ما با مکمل‌های گرافیکی و امکانات دیگری همراه است؛ به‌این‌ترتیب نوعی ترکیب‌بندی گرافیکی ایجاد می‌شود تا عکس جذاب‌تری ساخته شود.
اغلب، ما می‌توانیم این نوع عکس‌ها را در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و پینترست پیدا کنیم.

 

 

 

عکاسی محصول کامپوزیت یا ترکیبی

عکس کامپوزیت یا کلاژ

عکاسی ترکیبی، استفاده یا ترکیب دو یا چند تصویر مختلف برای ایجاد یک تصویر جدید است. در این نوع عکاسی دیگر فقط یک محصول در یک عکس به چشم نمی‌خورد و از یک عکس می‌توان برای ارائه چندین محصول استفاده کرد.
این نوع عکاسی اگرچه ساده به نظر می‌رسد، اما ایجاد یک تصویر جدید با استفاده از روش ترکیبی (Composite) فرآیندی است که می‌تواند ساعت‌ها طول بکشد. برای این نوع عکاسی از محصول به تمرین مداوم برای ایجاد ترکیب‌بندی‌های قابل‌باور نیاز داریم، اما اگر خوب از آن استفاده کنیم، مطمئناً ارزشش را دارد.

قطعاً شباهت‌های زیادی بین عکاسی کامپوزیت و فلت وجود دارد، اما در مورد این نوع عکاسی ما فقط به نماهای بسته و عکاسی از یک محصول هدف محدود نمی‌شویم، این بار می‌توانیم راه‌حل‌های دیگری را انتخاب کنیم.
چیدمان جالب چند مورد از یک محصول یا چندین مورد از محصولات مختلف در اینجا به همان اندازه ترکیب سوژهٔ اصلی با سوژه‌های مکمل مهم است.
شاید بتوان گفت که تقریباً هر عکس کامپوزیت یک عکس فلت خواهد بود، اما هر عکس فلت، کامپوزیت نخواهد بود.

 

 

 

عکاسی محصول سبک «شبح»

عکس شبح

شاید تابه‌حال نام عکاسی مدل شبح به گوشتان نخورده باشد، اما مطمئناً انواع آن را در کاتالوگ‌های فروشگاه‌های معتبر فشن و لباس دیده‌اید.
عکاسی از سوژه‌ها در حال استفاده در عین این‌که خبری از خود سوژه در تصویر نیست و به‌وسیلهٔ ویرایش عکس، سوژه یا مانکن از عکس حذف‌شده است.
این نوع عکاسی در مورد محصولاتی چون لباس و ساعت بسیار مرسوم است.

در این نوع عکاسی از محصول، لباس یا هر جنسی که مدنظر است تا از آن عکاسی شود را به تن مانکن یا سوژه زنده می‌کنند و در حالت زنده از آن عکس واقعی می‌گیرند و بعد، به‌وسیله نرم‌افزارهای گرافیکی، سوژه استفاده‌کننده محصول را از تصویر حذف می‌کنند و آن چیزی که در تصویر به‌صورت تک دیده می‌شود، فقط خود محصول است!
پس اصطلاح روح ازاینجا می‌آید زیرا ما و خریدارانی که عکس را می‌بینند، فقط محصول را می‌بینیم و مدل یا مانکن در مراحل پس از تولید حذف می‌شود.

 

 

 

 

عکاسی ۳۶۰⁰ از محصولات

یک نوع عکاسی با امکان مشاهده محصول از هر طرف.

در این نوع سبک عکاسی به شکل عکاسی شبح یا با کمک یک مدل ساختگی از تک‌به‌تک زوایای مختلف یک محصول عکاسی می‌شود و در انتها همه عکس‌ها به یک عکس واحد تبدیل می‌شوند تا مخاطب بتواند با دسترسی به یک عکس، محصول را از هر طرفی که می‌خواهد به‌صورت سه‌بعدی با تمامی جزئیات با چشم خود در فضای وب مشاهده کند.

عکاسی ۳۶۰ از محصول

شاید بپرسید چگونه می‌توانیم یک عکس ۳۶۰ از محصول به دست آوریم؟

راه‌حل استاندارد در این مورد این خواهد بود که آیتم خود را روی یک‌پایه یا سکوی متحرک قرار دهیم و سپس از هر طرف از آن عکس بگیریم.
سکوها و پایه‌های عکاسی ۳۶۰ دیگر در تمامی نقاط دنیا موجود است و از تمامی فروشگاه‌های اینترنتی معبر نیز می‌توان آن‌ها را خریداری کرد.

امروزه نرم‌افزارهای متعدد رایگان و پولی برای ویندوز و اندروید و ios موجود است که به‌راحتی عکس‌های مختلف یک محصول از زوایای مختلف را به یک عکس ۳۶۰ درجه از آن تبدیل می‌کند.
با این روش ما می‌توانیم یک افکت جذاب و واقعی به محصولمان بدهیم تا مشتری به‌راحتی از هر سمت و طرفی که می‌خواهد محصول ما را با تمامی جزئیات ببیند و حرف‌وحدیثی برای نپسندیدن یک‌گوشه از ظاهر یک محصول باقی نماند.

 

 

پیش‌نیازهای عکاسی از محصول

اگر می‌خواهید ماجراجویی خود را با عکاسی محصول شروع کنید، ابتدا باید برخی از دانش‌های اولیه عکاسی را بیاموزید. شما همچنین به تجهیزات نیاز دارید. شما می‌توانید یک دوربین بسیار گران‌قیمت برای عکاسی از محصولات خود بخرید، اما اگر مهارت‌های لازم را نداشته باشید ممکن است با این دوربین گران‌قیمت هم به نتایج دلخواه نرسید. از طرفی نور کافی و استفاده از دوربین بسیار بی‌کیفیت نیز می‌تواند خروجی بدی داشته باشد.

وقتی صحبت از تجهیزات می‌شود، عکاس باید آماده باشد. نور در قلب عکاسی محصول قرار دارد و عکاسی بدون آن اهمیتی ندارد. البته معیارهای دیگری نیز باید در نظر گرفته شود. در زیر عناصر لازم برای عکاسی محصول را ارائه می‌کنیم که فقدان آن‌ها ممکن است منجر به کیفیت پایین تصویر شود:

  • نورپردازی
  • تجهیزات
  • آماده‌سازی کامل محصول
  • بک‌گراند مناسب

 

نورپردازی

نورپردازی تا حد زیادی مهم‌ترین بخش عکاسی محصول است. به لطف پرتوهای نوری که از طریق لنزها به دوربین می‌افتند و به ماتریکس یا فیلم برخورد می‌کنند، عکس ثبت می‌شود. در عکاسی دیجیتال مدرن، هم هنگام تنظیم صحنه و هم در هنگام عکاسی یا ویرایش نهایی عکس، بر روی نور کاملاً کنترل داریم. در عکاسی محصول از دو نوع نور استفاده می‌شود: نور فلاش و نور پیوسته.

پرتو فلش که به آن‌ها نورهای استروب نیز می‌گویند، هنگامی‌که شاتر دوربین باز است، صحنه را برای یک ثانیه روشن می‌کنند و نتیجه نهایی پس از ثبت تصویر قابل‌مشاهده است. استروبوسکوپ‌ها باید با شاتر دوربین همگام شوند تا به‌درستی کار کنند. نورهای پیوسته صحنه را دائماً روشن می‌کنند و شما می‌توانید قبل از گرفتن تصویر نهایی سوژه را کامل ببینید. در این نوع نورها نیازی به همگام‌سازی با دوربین نداریم و جداگانه نصب می‌شوند.

نکته‌ای که در استفاده از فلش‌های استودیویی وجود دارد این است که معمولاً سرعت همگام‌سازی روی ۱/۲۰۰ ثانیه تنظیم می‌شود. برای جلوگیری از خطاهای نورپردازی مانند افتادن خطوط سیاه روی تصویر باید سرعت شاتر مناسبی داشته باشید و سرعت بیش‌ازحد تنظیم نکنید.

بدیهی است که این مشکل با روشنایی مداوم ایجاد نمی‌شود، زیرا در این حالت نور به‌طور مداوم به سنسور دوربین تابیده می‌شود؛ اما به‌طورکلی نور فلاش دقت بیشتری دارد. مدت‌زمان فلاش را می‌توان از ۱/۱۰۰۰ تا ۱/۵۰۰۰ (۱ تا ۰.۲ میلی‌ثانیه) تنظیم کرد. در این شرایط هر حرکتی در عکس منجمد می‌شود. همچنین می‌توانید از سرعت شاتر بالاتر استفاده کنید و بدون سه‌پایه عکس بگیرید.

 

تجهیزات عکاسی از محصول

سؤال ما این است که چه تجهیزاتی برای عکاسی لازم داریم؟
در سالیان اخیر گوشی‌های همراه دارای دوربین‌های قابل قبولی هستند که در دست هر یک از ما دیده می‌شوند. حال آیا می‌توان از این گوشی‌ها برای عکاسی استفاده کرد؟ جواب کاملاً مثبت است عکس‌های خروجی که با این گوشی‌ها گرفته می‌شوند کیفیت تصاویر خوبی دارند که می‌توانید استفاده کنید.
اما زمانی که بخواهید تصاویر را در وب‌سایت خود منتشر کنید یا بروشوری را بسازید نقش یک دوربین عکاسی باکیفیت کاملاً حس می‌شود.
برای ثبت تصاویر باکیفیت با دوربین موبایل می‌توانید از لایت باکس یا لایت تنت‌ها (چادرهای عکاسی) استفاده کنید

با این کار می‌توانید استودیوهای قابل‌حمل بسازید که هرلحظه قابل‌استفاده باشد.

مورد دیگری که ضروری است سه‌پایه است در درجه اول برای ثبت تصاویر مناسب باید دوربین ثابت نگه‌داشته شود. با ثابت کردن حالت دوربین در دست می‌توانید با گشودن دیافراگم و ایزو به عمق میدان بالاتر و نویز کمتری دست پیدا کنید.

مورد بعدی پس‌زمینه عکاسی محصول است. انتخاب پس‌زمینه مناسب بر اساس جلوه‌ای که می‌خواهید به آن برسید، متغیر است. درصورتی‌که قصد دارید از ژانر اشیاء بیجان استفاده کنید می‌توانید از پس‌زمینه‌های مختلف استفاده کنید اما عکاسی به روش پکشات کمی متفاوت است باید از پس‌زمینه یکدست که معمولاً به رنگ سفید است استفاده کنید.

آماده‌سازی دقیق محصول مورد بعدی است که باید با دقت انجام شود. در این مرحله بزرگ‌ترین دشمن شما گردوغبار و درصورتی‌که سوژه سطح صیقلی داشته باشد اثرانگشت است. اگر با دقت گردوغبار و اثرانگشت را پاک نکنید ویرایش عکس خسته‌کننده خواهد بود.

 

مواردی که برای عکاسی پکشات نیاز دارید به شرح زیر است:
دستکش‌های نخی که اثرانگشت روی محصول به‌جا نگذارید.

  1. ماده شیمیایی پاک‌کننده مناسب
  2. حوله میکروفایبر
  3. فشرده‌سازی هوا برای جلوگیری از گردوغبار
  4. دستمال کتانی که برای عکاسی مد هم مناسب است

با تهیه لیست بالا می‌توانید سوژه را کاملاً تمیز کنید و همچنین در وقت خود صرفه‌جویی کنید.

 

 

روش‌های مختلف گرفتن عکس از محصول:

نورهای پیوسته در تنظیمات استودیویی برای عکاسی از محصول

۱. گرفتن عکس از محصول در حال استفاده و عکاسی از مدل

بهترین حالت و روش گرفتن عکس از محصول برای ارائه به مشتری، عکاسی از آن در تن یک مدل زنده است.
اصول بازاریابی عصبی مؤید این نکته است که مشتری وقتی محصول شمارا در حال استفاده می‌بیند، ارتباط بهتری با آن خواهد گرفت و ازنظر روان‌شناختی عکس محصولتان بیش‌تر در ذهن او جلو ه خواهد کرد.

این مدل نه‌تنها حرفه‌ای‌تر است، واقعی‌تر و به قول خودمان جلوه‌اش انسانی‌تر است.
در این حالت ما به‌راحتی می‌توانیم درک اصلی از استفاده محصولمان را به مخاطب بفهمانیم. به‌راحتی به او بگوییم کجاها می‌توانی از این جنسی که ما به تو پیشنهاد می‌دهیم استفاده کنی. چه زمان‌هایی می‌توانی از استفاده از آن لذت ببری و چه حس برتری با این جنس نسبت به دیگران می‌توانی تجربه کنی!

* تذکر بسیار مهم:
در این حالت یک هشدار جدی کنار گوش ماست!
نکند خود مدل جذاب‌تر از محصول جلوه کند!!!

ما بایستی در این روش سعی کنیم بیشتر تمرکزمان را روی محصولی که به تن مدل شده بگذاریم تا خود مدل!
نکند مخاطب به‌صورت ناخودآگاه حواس خود را از اصل موضوع که جنس تن مدل است، برداشته و روی خود شخص تمرکز کند.

 

۲. گرفتن عکس روی چوب‌لباسی

خب مشخص است این روش مخصوص محصولاتی است که مانند لباس به تن می‌شود.
این روش عکاسی از محصول، یک راه‌حل کامل نیست اما بهتر از آن است که مثلاً لباس را روی زمین پهن کنیم. چراکه هم لباس واقعی‌تر در تن چوب‌رختی می‌ایستد و چروک کمتری نشان می‌دهد، هم قدی می‌ایستد و هم ابعاد مختلف جنس متناقض جلوه نمی‌کنند.

بیایید مثالی را باهم در ذهن مرور کنیم، شاید دیده باشید که بعضی فروشگاه‌های اینترنتی لباس‌های بچه‌گانه، اجناس خود را روی زمین پهن می‌کنند و از آن عکس می‌گیرند. در این حالت اگر تمرکز کرده باشید، عکاس هرچقدر حرفه‌ای هم که باشد و شرایط متناسب برای عکاسی انتخاب‌شده باشد، بازهم دو سر یک لباس مانند آستین‌های بلوز یا پاهای شلوار ازنظر تقارن عین هم دیده نمی‌شوند! درحالی‌که لباس این عیب را ندارد و این فقط یک ایراد فنی در عکاسی است!
درحالی‌که همین لباس را اگر روی چوب‌رختی عکس بگیریم، این نقیصه برطرف خواهد شد.

 

۳. گرفتن عکس در شرایط ساختگی اختصاصی

برخلاف ظاهر که همه فکر می‌کنند گرفتن عکس محصول کار سختی نیست! گرفتن عکس اصولی از محصول هنر بسیار سختی است.

در این حالت شما می‌توانید از داشته‌هایمان باکمی نبوغ و خلاقیت استفاده کنیم. یک بک‌گراند با یکپارچه خاص زیبا ترتیب ببینیم.
مکمل‌هایی برای تصویر محصولتان انتخاب کنیم تا بتوانید عکس کامپوزیت تهیه کنیم.
یا با استفاده از یک مانکن که نمی‌خواهیم خودش دیده شود و ویرایش ثانویه عکس، یک عکس شبح بسازیم.
یا همه این‌ها را باهم و در هم بیامیزیم و یک حالت خاص خود درآوریم!

مطمئناً اثرگذاری این حالت عکاسی از محصول بهتر از عکاسی روی چوب‌لباسی و ضعیف‌تر از عکاسی واقعی روی تن مدل خواهد بود.

اگر تجهیزات و مهارت‌های مناسبی در اختیارداریم، می‌توانیم خودمان سعی کنیم عکس‌های متناسب و خوبی بگیریم و تدوین کنیم.
اما بااین‌حال، باید به یاد داشته باشیم که اگر مسئله کیفیت عکس محصول برای برند ما مهم است، نباید در آن صرفه‌جویی زیادی کنیم.
البته، ارزش دارد که وقت بگذارید و به دنبال بهترین حالت باشید که به کیفیت تبدیل شود.

 

۴. ساخت لوک بوک (Look Book) یا دفترچه نگاه!

لوک بوک یک دفترچه گرافیکی چند برگ یا به اصطلاحی نوعی کاتالوگ گرافیکی از محصولات است.
لوک بوک محصولات مختلف ما را در شرایط و زوایای خاص مدنظر که از حالت گرافیکی آن چیزی را که ما می‌خواهیم به مخاطب القا می‌کند را به همراه چند خط توضیح مختصر و بسیار مفید در مورد محصول و برند به خریدار و مشتری ارائه می‌کند.

این دفترچه نگاه گرافیکی و جذاب چیزی است که اکثر برندهای بزرگ دنیا از آن برای ارائه محصولشان به مخاطب جهانی استفاده می‌کنند.
محیط سبک یا لایت موتیف در این روش ارائه محصول بسیار مهم است.

ارزش یک لوک بوک تبلیغاتی بسیار بیشتر از یک تک عکس معمولی است.
این روش ارائه عکس محصول بیشتر برای مبلمان و سایر لوازم مرتبط با طراحی داخلی و همچنین لباس و لوازم جانبی استفاده می‌شود.

 

۵. استفاده از عکاسی ادیتوریال!

عکاسی ادیتوریال یک سبک متفاوت از عکاسی دیجیتال و تجاری است.

برخلاف عکس‌های تجاری که نیاز است یک ویژگی خاص محصول بیش‌ازاندازه بزرگ‌شده و روی آن تمرکز شود و موارد انتزاعی و حاشیه‌ها حذف شوند، در این نوع عکاسی همه‌چیز عادی و با روح واقعی و با تمامی مکمل‌های ریز جانبی موجود نشان داده می‌شود.
در عکاسی تجاری شرایط پرزرق‌وبرق نشان داده می‌شود! اما در عکاسی ادیتوریال خبری از این ماجرا نیست… همه‌چیز بی‌شیله‌وپیله و همان‌طور که هست به تصویر کشیده می‌شود.

این نوع عکاسی بیش‌تر در سرمقاله روزنامه‌ها و مجلات به چشم ما می‌خورند یا توسط اینفلوئنسرهای مد در مجلات و رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌شود.
زمانی که نیاز داریم به مخاطب سادگی و طراوت موجود در فضای یک برند را به رخ بکشیم و اعتمادسازی بکنیم، بهتر است از سبک عکاسی دیجیتال و تجاری دست بکشیم و به سبک ادیتوریال یا سرمقاله روی‌آوریم.

ما می‌توانیم از این سبک در اسلایدرهای صفحه اول و صفحات فرود (Landing Page) در طراحی سایت یا در استوری‌های اینستاگرام یا برخی پست‌های غیر تبلیغاتی استفاده کنیم.
این نوع عکاسی از محصول بیش‌تر جنبهٔ اعتماد ساز و تبدیل‌کننده را دارد و در کمپین‌های فروش مستقیم به‌هیچ‌عنوان از این نوع عکس‌ها استفاده نمی‌شود.

 

۶. استفاده از عکس‌های آماده و استوک

امروزه سایت‌های زیادی هستند که عکس‌های مختلف باکیفیتی از اجناس و محصولات مختلف متعارف در جوامع را به‌صورت پولی یا رایگان ارائه می‌دهند. به این عکس‌های آماده که حق کپی‌رایت هم ندارند، عکس استوک گفته می‌شوند.

وب‌سایت‌هایی مانند shutterstock و adobe stock که نسخه‌های پولی دارند و یا pexeles و unsplash که این کار را رایگان انجام می‌دهند، چند نمونه از بهترین‌های این موضوع در دنیا هستند.

اگر طرفدار نسخه‌های داخلی هستید! با یک جستجوی ساده در اینترنت خواهیم یافت که وب‌سایت‌های فارسی‌زبان زیادی نیز هستند که این عکس‌ها را در همین فضای وب فارسی در اختیارمان می‌گذارند، پس جای هیچ نگرانی نیست!

 

تنظیمات دوربین برای عکاسی از محصول

کلید اصلی موفقیت شما اینجاست اگر همه مواردی که تا الآن گفتیم انجام شود ولی تنظیمات دوربین درستی نداشته باشید باید منتظر کاهش وضوح و افزایش نویز و رنگ‌های ناخواسته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.