مزایا و معایب وردپرس

مزایا و معایب وردپرس از نظر فرابرندز۶
می‌خواهیم در این مقاله در مورد مزایا و معایب وردپرس صحبت کنیم، اما بهتر است قبل از آن به یک مقدمه چندخطی شیرین بپردازیم: شاید اگر ۲۰ سال قبل زمانی که چت کردن در یاهو مسنجر تازه‌تازه مد شده بود، می‌خواستیم بگوییم با همین اینترنت می‌توان ماهیانه بالای چندین میلیارد درآمد کسب کرد، خودمان به قضیه می‌خندیدیم! اما الآن دنبال روش‌های جذب مشتری در اینترنت از هزاران راه و روش هستیم. قبلاًها مغازه فقط و فقط بایستی در بهترین مکان‌های شهر می‌بود تا درآمد خوبی داشته باشد، اما درحال‌حاضر فروشگاه‌های اینترنتی در همه‌جا هستند و این کار را می‌کنند. قبلاً به کسی که درِ مغازه‌اش را تا ۱۱ شب باز نگه می‌داشت، بد نگاه می‌کردند و همه می‌گفتند دیوانه است! مگر کسی ساعت ۱۱ شب چیزی از آدم می‌خرد! اما آلان فروشگاه اینترنتی می‌زنی و ۲ نصف شب پیامک تراکنش‌های مشتری‌هایت را در خانه چک می‌کنی… بعدها روزهایی آمد که برای طراحی سایت بایستی چندین ماه دست به کد می‌شدی تا یک صفحه بالا بیاوری و با یک اشتباه کوچک زحمت چندین و چندماهه‌ات خراب می‌شد! آلان با وردپرس می‌توانی عرض چند دقیقه یک وبلاگ بالا بیاوری! روزهایی هم بود که تا صفحه‌ای را در سایت خود بالا می‌آوردی و در مزرعه لینک‌ها آن را معرفی می‌کردی، سئوی سایتت یکهویی خودش را در صفحه یک گوگل می‌دید و درآمدی چندین میلیونی به بار می‌آورد ولی دیگر آلان برای رسیدن به صفحه اول موتورهای جستجوگر بایستی اصول سئو سایت بدانی و به جنگ با رقبا بپردازی! همه‌چیز عوض‌شده…!  

چرا وردپرس؟

شاید فکر کنید راه‌اندازی یک وب‌سایت اختصاصی خیلی بهتر از ساختن آن با CMS هایی مانند وردپرس است. شاید آن‌قدر شرکت‌های مختلف برنامه‌نویسی ذهنیت شمارا در مورد وردپرس تخریب کرده باشند، که دیگر نتوانید حتی به آن فکر کنید. اما به نظرتان ارزش دارد از همان مراحل ابتدایی یک کسب‌وکار برویم و هزینه‌های گزاف طراحی یک وب‌سایت اختصاصی را بدهیم تا فقط و فقط آن را تست کنیم؟ خب وردپرس هزینه‌های طراحی سایت را بسیار برای ما کم کرده! وردپرس قالب‌ها و افزونه‌های بسیار پیشرفته‌ای را با هزینه‌های بسیار معقول در اختیار ما می‌گذارد که برپایی همان امکانات در یک وب‌سایت اختصاصی شاید هزینه‌های گزافی روی دستمان بگذارد. وردپرس درهمه جا و همه زمان متخصص‌های دم دست دارد و می‌توانیم برای بهبود سایتمان با یک رجوع ساده به سایت‌های فریلنسری، متخصص موردنظرمان را با هزینه کم به مدت معین یک یا چند پروژه‌ای که مدنظر داریم، استخدام کنیم. اما آیا این مورد در سایت‌های اختصاصی هم صادق است؟ خیر! برای طراحی یک سایت اختصاصی شما مجبورید که به کد نویس آن سایت چه یک فرد باشد و چه یک شرکت، وابسته باشید! و این خیلی نکتهٔ بدی است!   برویم سر اصل مطلب… آیا می‌خواهید برای اولین بار طراحی سایت برای کسب و کارتان را تجربه کنید؟ آیا دنبال یک نرم‌افزار تحت‌وب هستید که استفاده از آن آسان باشد و به کمک آن بتوانید به راحتی سئو سایت خود را بهبود دهید و در رتبه‌های گوگل نتایج خیره‌کننده‌ای تجربه کنید؟ آیا به دنبال ساخت یک فروشگاه اینترنتی جدید هستید؟ یا شاید خواب ساخت یک وبلاگ را در سر می‌پرورانید؟ پیشنهاد می‌کنیم بهترین ابزار را برای ایجاد یک وب‌سایت جدید انتخاب کنید. انتخاب شما باید یک برنامه حرفه‌ای، شهودی و آسان برای استفاده باشد. وردپرس؛ محبوب‌ترین سازنده وب‌سایت در جهان است که امروزه بیش از ۴۵۵ میلیون وب‌سایت با استفاده از این سیستم مدیریت محتوای (CMS) محبوب ساخته‌شده یعنی بیش از ۳۵% سایت‌های جهان وردپرسی هستند. به نظرتان این مورد فوق‌العاده نیست؟ اگر می‌خواهید وبی سایتتان را راه‌اندازی کنید، حتماً این مقاله فرابرندز را از دست ندهید. با مزایا و معایب وردپرس آشنا شوید و تصمیم بگیرید که آیا وردپرس انتظارات شمارا برآورده می‌کند یا خیر؟!  
مزایا و معایب وردپرس
مزایا و معایب وردپرس
   

مزایای وردپرس

کیفیتی تحسین‌برانگیز که توسط بزرگان قدردانی شده

علیرغم رقابت بالای CMS ها یا سیستم‌های مدیریت محتوای مختلف در دنیا، وردپرس سال‌هاست که جایگاه رهبری خود را حفظ کرده است. امکانات تقریباً نامحدود این ابزار توسط شرکت‌های بزرگ جهان و افراد مشهوری که ماجراجویی خود را در فضای وب با ایجاد وب‌سایت شروع می‌کنند، تقریباً همه را شگفت‌زده می‌کند. بیش از ۳۵ درصد از وب‌سایت‌های دنیا بر روی وردپرس ساخته‌شده‌اند و روزبه‌روز هم محبوبیت آن همچنان در حال افزایش است. می‌توان به‌جرئت گفت؛ وردپرس به‌عنوان یک سیستم مدیریت محتوا در مقابل رقبا شکست‌ناپذیر است.    

محبوبیت در بین کاربران اینترنت

محبوبیت وردپرس به یک جامعه بسیار بزرگ از کاربران اینترنت مربوط می‌شود که در اطراف این سیستم جمع شده‌اند. به نظرتان این مورد چه مزیتی برای شما دارد؟ تعداد زیادی از کاربران در دسترس پشتیبانی و مشاوره‌های بسیار خوبی برای وردپرس ارائه می‌کنند و این مورد تضمین‌کننده ادامه راه شما در طراحی سایتتان است و در راه‌اندازی یک وب‌سایت مفید است. یعنی شما هر وقت که بخواهید و هر مشکلی که در مورد وردپرس و قالب‌ها و افزونه‌هایش داشته باشید، بسیار راحت می‌توانید در فضای وب جستجو کنید و جواب سؤالتان را بیابید. اگر هم جواب را نیافتید، لازم نیست نگران شوید. تا دلتان بخواهد انجمن‌های گفت‌وگوی باکیفیت در مورد وردپرس در دنیا شکل‌گرفته که تا با پرسیدن سؤالتان در اولین فرصت ممکن جوابتان را از بقیه کاربران در ۹۹% مواقع می‌گیرید. توسعه‌دهندگان وب مبتدی می‌توانند از منابع غنی دانشی که در طول سال‌ها در وبلاگ‌ها و انجمن‌ها انباشته‌شده است استفاده کنند. علاقه‌مندان به ابزار وردپرس حتی می‌توانند به‌صورت آنلاین در گردهمایی‌های بزرگ مختلف شرکت کنند. WordCamps و WordPress MeetUps، جاهایی هستند که همه وردپرس‌کاران تجربیات و ایده‌های جدید خود را در مورد نحوه استفاده از پتانسیل سیستم وردپرس به اشتراک می‌گذارند.  

شهودی بودن و سهولت استفاده

شاید اگر بگوییم وردپرس ساده‌ترین سیستم سازنده وب‌سایت ازنظر بصری است، حرفی به‌گزاف نزدیم. محبوبیت بی‌نظیر این ابزار به سازگاری کامل آن با نیازهای یک کاربر جدید مرتبط است. برای راه‌اندازی یک وب‌سایت حرفه‌ای و زیبا، نیازی به دانستن رازهای برنامه‌نویسی و دست به کد شدن‌های پیچیده ندارید. با استفاده از قالب‌ها و پلاگین‌های موجود در اینترنت، وب‌سایت خود را با نیازهای گیرنده و گرایش‌های صنعت خود تطبیق می‌دهید و به‌راحتی آب خوردن طراحی می‌کنید.    

اجرا و بهینه‌سازی ساده محتوای وب‌سایت

وردپرس یک سیستم کاملاً رایگان و در دسترس عموم است و این فوق‌العاده است. هرچند این سیستم اپن سورس (Open Source) و قابل سفارشی‌سازی است و بسیاری از افزونه‌ها و قالب‌های آن پولی است، اما با همین ابزارهای رایگان هم می‌توان کارهای شگفت‌انگیزی انجام داد. وردپرس گزینه‌های متنوعی برای ویرایش متن در اختیار شما قرار می‌دهد. شما به‌راحتی می‌توانید مقاله را با متا تگ‌ها غنی کنید، از خطاهای خزیدن جلوگیری کنید و محتوا را با گرافیک و عکس‌های مفید پرکنید. به لطف پیکربندی آسان، می‌توانید سلسله‌مراتب سرفصل‌ها را آزادانه تنظیم کرده و متن را قالب‌بندی کنید. ویرایشگر بصری در وردپرس همچنین به شما این امکان را می‌دهد که به‌راحتی به سایر صفحات فرعی پیوند اضافه کنید که باعث بهبود ناوبری در سایت شما می‌شود. حتی با کمک قالب‌ها و افزونه‌های رایگان و پولی زیادی که در بازار موجود است، می‌توانیم بگوییم می‌توانید تمام درخواست‌های خود را در وردپرس اجرا و ایجاد کنید.    

افزونه‌ها و پوسته‌های وردپرس رایگان و پولی زیاد و قابل‌دسترس

افزونه‌های بی‌شمار و قالب‌های گرافیکی به شما کمک می‌کنند تا یک وب‌سایت زیبا و مطابق با روندهای فعلی که نیاز دارید ایجاد کنید. پیشرفت‌ها و راه‌حل‌های جدید در این سیستم به‌طور مداوم در حال افزایش است، بنابراین باکمی تلاش می‌توانید یک وب‌سایت منحصربه‌فرد برای کسب‌وکار خود ایجاد کنید. می‌توان گفت وردپرس یک راه‌حل عالی برای افرادی نیز هست که بودجه کمی دارند. شما با وردپرس می‌توانید با کم‌ترین هزینه کرد و به کمک قالب‌ها و افزونه‌های رایگان بی‌شماری که در مخزن وردپرس موجود است، وب‌سایت‌های فوق‌العاده‌ای طراحی کنید؛ و این یک مزیت بسیار فوق‌العاده برای یک سیستم حساب می‌آید. رفع مشکلات SSL، برپاسازی سیستم کش برای وب‌سایت، راه‌اندازی amp، اتوماتیک سازی بسیاری از فعالیت‌ها و… همه و همه را به وسیلهٔ افزونه‌رایگان و پولی مختلف می‌توان در یک وب‌سایت پیاده‌سازی کرد. شما قدرت انتخاب در یک سطح وسیع دارید و این یک مزیّت بسیار فوق‌العاده است.    

نصب ساده وردپرس بر روی سرور و هاست

راه‌اندازی یک وب‌سایت با وردپرس بسیار ساده است. وردپرس حتی برای مبتدیان هم چالش بزرگی نیست. با یک جستجوی ساده در اینترنت آموزش‌های گام‌به‌گام بسیار زیادی در مورد نحوه ایجاد یک وب‌سایت سفارشی وردپرسی پیدا خواهید کرد. می‌توانید در عرض چند دقیقه یک وبلاگ وردپرس راه‌اندازی کنید و سپس به‌راحتی قالب‌ها را تغییر دهید و افزونه‌های مفید را نصب کنید. به نظر می‌رسد وردپرس بهترین ابزار برای کاربرانی است که به‌تازگی ماجراجویی خود را با اجرای وب‌سایت خود شروع می‌کنند.    

در دسترس بودن ابزارهای بازاریابی

شاید شما برای این‌که یک سیستم گیمیفیکیشن یا بازی‌سازی در یک سایت اختصاصی پیاده کنید، نیاز به بیش از ۲۰۰ هزار خط کد نویسی باشد! اما راه‌اندازی همین سیستم در وردپرس به‌وسیلهٔ افزونه‌های مختلف کاری بس ساده است و شاید در کمتر از یک ساعت امکان‌پذیر! یا اگر نیاز به راه‌اندازی سیستم پاپ آپ و خبرنامه در سایت باشد، عوض چندین روز کد نویسی و یا هزینه‌های گزاف کافی است افزونه‌های رایگان یا پولی مختلف را تست کرده و یکی را انتخاب کنید. در کل بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ با وردپرس بسیار کم‌هزینه‌تر است. هم ازنظر مالی و هم زمانی.    

سئوی خوب

سئو کردن سایت و رتبه گرفتن در کلمه کلیدی هدف در موتورهای جستجوگر و ازقضا گوگل، شاید بزرگ‌ترین چالش وبمستران دنیا باشد. کد نویسی تمیز ازنظر سئو (سئو فرندلی بودن) و وجود افزونه‌های محبوبی همچون Yoast Seo و Rank math وردپرس را تبدیل به یک غول غیرقابل‌رقابت در عرصه بازار سیستم‌های مدیریت محتوا کرده است. شما در وردپرس به‌راحتی آب خوردن می‌توانید محتواهای خود را سئو کنید؛ و این یک ویژگی بسیار مهم است که نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن گذشت و آن را به فراموشی سپرد.    

ریسپانسیو پذیری و بهینه‌سازی برای موبایل

با پیشرفت تکنولوژی و افزایش چشمگیر استفاده از موبایل، اهمیت بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها برای موبایل پیش از پیش مورد اهمیت جلوه داد می‌شود. وردپرس از این رقابت نیز سرافراز بیرون آمده و به جد می‌توان گفت که با آن خیلی راحت و سریع می‌توان به واکنش‌گرایی و بهینه‌سازی صفحات برای نمایش در موبایل رسید و این کار در وردپرس کار پیچیده‌ای نیست.        

معایب وردپرس

استفاده بیش‌ازاندازه از منابع سرور

مطمئناً یک سایت اختصاصی تعداد خط کدهای پایین‌تری نسبت به یک سیستم مدیریت محتوای عمومی که برای راه‌اندازی مشکل عامه وبمستران دنیا از هر طیفی طراحی‌شده، خواهد داشت. این مورد باعث می‌شود تا وردپرس دستورات زیادتری به دیتابیس فرستاده و تحلیل‌های لحظه‌ای بیشتری ثبت کند و برای همین استفاده این سیستم مدیریت محتوا از منابع سرور به‌خصوص CPU کمی بیش‌ازحد تصور است. در بعضی از مواقع حتی افزایش تعداد این دستورها در وردپرس در سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی مختلف به یک گرفتاری و دردسر دیگر نیز منجر می‌شود. بزرگ شدن بیش‌ازحد دیتابیس! که البته راه‌حل‌های مناسبی برای این مورد توسط متخصصین وردپرس بزرگ دنیا سنجیده شده و عموم وردپرس‌کاران مجرب و کار بلد با آن‌ها آشنایی دارند.  

سرعت سایت

به خاطر بیشتر بودن تعداد خط کدها و درخواست منابع سرور زیادتر در یک سایت وردپرسی نسبت به یک سایت اختصاصی، معمولاً سرعت سایت‌های وردپرسی کم‌تر از وب‌سایت‌های غیر وردپرسی است. البته راه‌حل‌های و روش‌های زیادی در دنیا ارائه‌شده که هرروز نیز بهینه‌تر می‌شود و این مشکل را کم‌کم به‌صورت کامل حل می‌کند. حتی خود وردپرس با ارائه راه‌حل‌های جدیدی چون صفحه ساز جدید گوتنبرگ که می‌خواهد جایگزین افزونه‌های صفحه ساز بزرگی چون المنتور و ویژوال کامپوزر شود، به دنبال کم کردن حجم درخواست‌های منابع سرور و افزایش سرعت است.  

امنیت سایت

با توجه به محبوبیت استثنایی وردپرس، باید به امنیت وب‌سایت تازه ایجادشده نیز توجه کنید. هکرها تمامی فایل‌های وردپرس را مش شناسند و به برنامه‌نویسی آن مسلط هستند. پس تمامی راه‌های نفوذ در وردپرس در کسری از ساعت پس از هر آپدیت جدید آن توسط هکرها و ربات‌های هک شناسایی می‌شود. اگر می‌خواهید یک وب‌سایت جدید با وردپرس راه‌اندازی کنید، بهتر است با اصول ایمن‌سازی وب‌سایت‌های مبتنی بر وردپرس آشنا شوید تا در برابر حملات هکرها محافظت شوید و بتوانید راه‌های نفوذ را ببندید. توصیه می‌کنیم که حتماً در سایتتان از SSL استفاده کنید که داده‌ها را رمزگذاری می‌کند و از آن در برابر حملات محافظت می‌کند. یک روش مؤثر نیز استفاده از احراز هویت دومرحله‌ای است. به یاد داشته باشید که از سایت وردپرس خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و مراقب افزونه‌هایی باشید که از منابع آزمایش نشده می‌آیند. امروزه افزونه‌های امنیتی زیادی باقابلیت‌های مختلف به‌صورت رایگان و پولی برای وردپرس ارائه‌شده‌اند که اگر با آن‌ها به‌خوبی آشنا باشید و نحوه صحیح راه‌اندازی آن‌ها را روی سایت خود بلد باشید، تقریباً می‌توان گفت، مشکل امنیتی برای سایت شما هم حل‌شده است.    

تداخل قالب‌ها و افزونه‌های مختلف با عملکرد همدیگر

یکی از مشکلات رایج وب‌سایت‌های وردپرسی، تداخل کد نویسی برخی افزونه‌ها یا قالب‌ها با همدیگر است. اگر از افزونه‌های زیادی روی یک وب‌سایت استفاده می‌کنید، احتمالاً حداقل یک‌بار با این مشکل روبرو خواهید شد. اگر در استفاده از افزونه‌ها و قالب‌های وردپرس تخصص لازم ندارید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً قبل از اجرای آن‌ها روی سایت خود حتماً در مورد آن‌ها آموزش‌های لازم را ببینید. در غیر این صورت مطمئناً تداخل افزونه‌ها یک مشکل رایج و وقت‌گیر برای وب‌سایت شما در ادامه کار خواهد بود. مواظب باشید!    

اختصاصی سازی و نیاز به دانش برنامه‌نویسی

یکی دیگر از مشکلات رایج وردپرس، بحث اختصاصی سازی وب‌سایت‌هاست. اگر می‌خواهید حتماً یک قالب گرافیکی خاص را در وردپرس پیاده‌سازی کنید، به‌احتمال‌زیاد استفاده از صفحه‌سازها سرعت سایت شمارا چندین برابر خواهد کرد و بعد از یک مدت مجبور خواهید شد، قالب اختصاصی خود را تهیه کنید. حتی امکان دارد شما نیاز به اجرای یک مورد خاص در وردپرس داشته باشید که افزونه آماده‌ای در حال حاضر برای آن پیدا نکنید. این موارد نیاز به دانش برنامه‌نویسی html، CSS، Java Script و PHP پیشرفته دارد.      
نتیجه‌گیری
مزایا و معایب وردپرس مبحثی است که همیشه خدا در محافل علمی بین وبمستران داغ بوده و هست. از همان ابتدای امر وردپرس طرفداران و منتقدین زیادی دارد؛ اما اگر بخواهیم منصفانه به ماجرا نگاه کنیم، این سیستم واقعاً توانسته مشکل بیشتر وبمستران را در دنیا حل کند پس سیستمی بسیار قابل‌احترام است. به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر در ابتدای راه طراحی سایت خود هستید، شک نکنید، وردپرس بهترین انتخاب برای شماست هرچند در این مقال معایب وردپرس را برایتان شمرده باشیم.

2 دیدگاه برای “مزایا و معایب وردپرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.